2011. május 8., vasárnap

vitaanyag 12 - Fabényi Júlia levele

dr. Fabényi Júlia, művészettörténész,  a Baranya Megyei Múzeumok főigazgatójának levele Gamus Árpádhoz



Kedves Árpi, tegnap hallottam erről a körözményről, és jó hogy átküldted,sőt, büszke vagyok rá, hogy nekem nem küldtek. Ez azt jelenti, hogy sejtik az írók/küldők Veled való együtt gondolkodásomat.

Szeretnék egyszer egy olyan levelet kapni, amiben a levélírók leírnák, hogy egy intézménynek ne legyen bevételi kötelezettsége; hogy legalább 160 millió ft legyen szakmai tevékenységre és legyen legalább 3 fő ember, aki kizárólag a szakmai dolgokkal foglalkozik. (A fenti összeg cca 3-4 kiállítás teljeskörű megvalósítását fedezheti, akár történelmi v. kortárs kiállítás)

Szeretnék kapni egyszer egy olyan levelet, amiben nem a vezetőt szapulják és várják egy újabb vezetőtől a mannát, hanem a költségvetési szervek faramuciságát piszkálnák meg.

De a levélből kitűnt, hogy a probléma sokkal komplexebb, és megjelenést, intézményi profilt és érvényes művek létrejöttét kéri számon. A felütés nem újszerű, de annál inkább mélyen a frusztrációból építkezik Világhírnév=nemzetközi pálya=intézményi elvárás. Ez az, ami sehol sem létezik.
Az Új Kiállítótér beépült egy rendszerbe, amely többek között az Új Kiállító térből szeretné magát fenntartani!!!!! (A majdani üzemeltetési számla nem a duplája, sem a triplája nem lesz a jelenlegi költségeidnek, sokkalta több lesz.)
A ZSKN költségvetése azt hiszem min. 12 szerese a jelenlegi
költségvetésednek, de ez mindössze a béreket, járulékokat és némi dologit fedezhet. Ennek a duplája kéne talán ahhoz, hogy világhírű művek létrejöjjenek. Egy olyan városban, ahol a lakosság műértő, és ha egy nap ajándékba kapnak jegyet, akkor 1700-an is eljönnek, akkor számíthatunk kiállításonként 10-15 ezer emberre. De, és ez még mindig nem a hatékony független kurátor tevékenységén múlik, legalább a kiállítás költségvetésének a felét országos reklámra költöttük. Tehát érdeklődés van, csak a rezsi számlákkal nem összeegyeztethető a jelenlegi kultúra "fogyasztó" és a kínálat megteremtéséhez szükséges egyensúly.

A művek szellemi közegben érnek! Szemmel láthatólag egy hatékony szellemi közegre is szükség lenne. (Ez így nagyon durva, de beszéljünk nyíltan: aki a Te tevékenységedet semmibe veszi, az a Nálad kiállított művészeket is semmibe veszi.) Nevezzen meg a levélíró 1 olyan pécsi fiatal művészt, akit eddig függetlenül bárkitől világhírre vitt volna egy vagy több világhírű
kurátor mostanában. Tehát abban az időszakban, amelyben a Te
tevékenységedet tartják az egész gátjának.

Jó lenne, ha egyszer az örökkön finnyogó „maximalisták” (általában borzasztóan provinciális önmagában a finnyogás és a maximalizmus ténye, de kontext függő) megpróbálnák saját esélyeiket mérlegelni és elhelyezni egy adott művészeti rendszerben és optimális lehetőségek használatán gondolkodnának.

Miből gondolja a levélíró, hogy az egyetem ott létét Te fogod
megakadályozni. Miből gondolja a levélíró, hogy a pénz beszél kutya ugat egyensúlyában a kutya mindig a másik, azaz Te, meg mi, akik igen is a semmiből és igen nagy türelemmel és odafigyeléssel várjuk az eredményeket.
Miből gondolja az illető, hogy ahogy ő nem lojális - ha már nem szakértő - a város működő kulturális hálójához, hogy talál egy olyan horgot, amin pont ő/ők akadnak fenn és viszik a világhírnév felé. Ugyan, ugyan!

Lenne még néhány megjegyzésem a dilettantizmushoz és a profizmushoz- előbbiek túlsúlya engem is halálra idegesít!, de mint ahogy nem a bepirosozásból lesz egy ünnep pirosbetűs ünnep, úgy a profi sem az önkikiáltástól lesz az.


Árpi! Minden elismerésem a munkád felé!
Baráti és kollegiális üdvözlettel

Fabényi Juli


Juttasd el kérlek a levél írójának a levelemet, Neked megvan a feladója, hisz valahonnan kaptad.

1 megjegyzés:

  1. Egy - mostanában gyakran citált- történettel reagálnék: Churchill-nek a II. világháború idején azt a javaslatot tette egyik minisztere, hogy csökkentsék a kulturális kiadásokat a hadi kiadások javára. Churchill erre így válaszolt: "Jó, de akkor miért harcolunk?"

    VálaszTörlés