Gamus Árpád, a Pécsi Galéria és Vizuális Műhely igazgatójának levele a szervezőkhöz
Sziasztok!
Te is fiam Brutus !? , azaz egy kicsit másképp a két melléklethez fűzve :
Elküldöm nektek is azokat a leveleket (lásd itt és itt), amelyeket "névnélküli próféták" írtak ! Biztosan nehéz névvel vállalni az általuk felvállalt ügyet !! Vagy talán más az oka???
Nem különös , hogy a jelen helyzetben egyre-másra teremnek azok a kiváló szakemberek , akik semmiből tudnak a debreceni MODEM-hez vagy a Műcsarnokhoz
hasonló léptékű programokat létrehozni !!??
Csak a viszonyítás miatt :
Te is fiam Brutus !? , azaz egy kicsit másképp a két melléklethez fűzve :
Elküldöm nektek is azokat a leveleket (lásd itt és itt), amelyeket "névnélküli próféták" írtak ! Biztosan nehéz névvel vállalni az általuk felvállalt ügyet !! Vagy talán más az oka???
Nem különös , hogy a jelen helyzetben egyre-másra teremnek azok a kiváló szakemberek , akik semmiből tudnak a debreceni MODEM-hez vagy a Műcsarnokhoz
hasonló léptékű programokat létrehozni !!??
Csak a viszonyítás miatt :
a Pécsi Galéria éves költségvetése 13-ik éve 32 millió !
a debrecenieké 400 millió!
A levélben példaként felhozott Kodály Központté/Szimfonikusoké kb. 650 millió plusz még az épület fenntartásához biztosított pénz, ami éves szinten milliárdos tételt jelent !!!
Nem beszélve a Zsolnay Örökség Kht .-be átmentett EKF Menedzsment 2011-es költségeiről ! Érdekes arány ,nem ??!!??Ez mintha kicsit hiányozna a gondolataikból. Vagy az ismeret hiányzik ???
Ha bárkinek szándékában áll a képzőművészet jelen hazai helyzetével megismerkedni tudok adni néhány nevet adni , akik reális tájékoztatást adnak
intézményeik helyzetéről , lehetőségeiről , gazdasági és szakmai ellehetetlenségéről , legyen az pesti vagy más vidéki intézmény.
Akik "A szervezők"-höz tartoznak - tudomásom szerint - azok közül sokan velem szemben sajnos nem azt az arcukat mutatják , amely valóban hozzájuk tartozik
Néhányuk (Pl.: Gyenis Tibi, Fejős Miki , mások , mint Maurer Dóra !!! ) bizony meglepetést szerzett , néhány (Patartics ) nem ! De azért elgondolkoztató a dolog.
Miközben mi azért keressük a várossal a kapcsolatot , hogy megmenthessük a művészeti egyesületeket (PBMT, Közelítés) , akkor akik ott ültek s természetesen mélyen hallgattak
"A szervezők" közül a Kulturális Bizottsággal való konzultációnk idején , ahogy most kiderült , már ásták a gödröt egy igazán fontos ügynek ,a pécsi Képző - és Iparművészet megmentésének .
Ez a fajta áskálódás sajnos nagyon divat lett .
A két levél persze nem késztetett volna ennek a levélnek a megírására annak ellenére , hogy eléggé meglepett , hogy a cél érdekében "A szervezők" milyen módszereket használnak .
De az , hogy az egyetem diákjait küldik ki az utcára aláírást gyűjteni , úgy hogy a gyűjtést konkrétan végzők el sem tudják mondani mire -miért -ki ellen gyűjtik az aláírást , hát bizony
kiverte a biztosítékot . Kíváncsi lennék igazából ki gerjeszti ezt az akciót ??!! Mi a célja ?? Talán pozícióba akar kerülni ?? De ennek ez a módja??
"A szervezők" kacifántos nyelven megfogalmazott írásai persze sok igazságot tartalmaznak , a probléma nem ismeretlen előttünk sem .
De ez a fajta aláírásgyűjtős beterjesztés oda vezethet , hogy nem tudunk egységesen fellépni semmiért és senkiért , s odavezethet , hogy a ZsÖK Kht .
ráteszi a kezét az új Galériára , ahogy már jónéhányszor kijelentették. Aztán majd természetesen megfelelő anyagiakkal megtámogatva kijelenthetik , hogy
lám-lám dilettánsok hada dolgozott eddig itt. Mindjárt lesz dolga az ifjú titánoknak azaz mi adjuk a kezükbe a lehetőséget!!!! Lesz majd fogadás ,bál, konferencia ,
tánc és látványos program ezerszámra , mely bevételt hoz majd és okosan lehet nyilatkozni a kihasználtságról , a bevételek nagyságáról.
Véleményem szerint ezt az évet tervezett néhány kiállítással ( mint például :„AZ EURÓPAI ISKOLÁTÓL NAPJAINKIG”, BTM. Fővárosi Képtára ( Budapest ) , MULASICS László (1954-2001)
festőművész emlékkiállítása és a HOPP-HALÁSZ Károly (Paks) Munkácsy-díjasképzőművész életmű kiállítása ) a közönség odaszoktatásával kell végig vinni , majd a
2012-es programokat szeptember hónapban igényességgel és szakmaisággal , valamint komoly , kiszámítható anyagiakkal kell megtervezni. Ez eddig sem volt
másképp, sőt a KUBI-n és a ZSÖK-kel is így tárgyaltunk, leírtuk, elmondtuk .
Fontos feltétel az is , hogy a Zsolnay negyedben most még folyó munkálatok miatt a terület nem él , még akkor sem , ha a Gyugyi -gyűjteménybe néhány ezer látogató bejut .
Bejut , de az a közönség nem a kortárs képzőművészetre kiváncsi , sőt a csoportokat vezető -invitáló személyek sem .A közönség akkor fog csak egyfajta automatizmussal működni ,
a belvároshoz hasonlóan betérni a galéria kiállításaira , ha a helyszín rendezett lesz , ha szabadon járhat kelhet ,ha nem irányítja el máshova senki , ha a Bóbita , a Csodák Palotája
és a Gyugyi gyűjtemény között átjárható lesz a helyszín valamint működni fog a presszó kerthelyisége is.
E szervezkedés egyik kitalálója és fő szervezője Gellér B. István , aki , amikor rákérdeztem azt mondta , természetesen nem ellenem megy a dolog !!Mégis másról nem szól a levél ,
mint a Zsolnay Galéria vezetőjére kiírandó pályázatról , kuratóriumról , együttműködésről , múzeumpedagógiáról, stb.Csak annyit erről ,hogy az elmúlt évtizedben a Brúnó nem hozott
egyetlen egy osztályt egyik kiállításunkra sem , kizárólag az ő saját 2010.évvégi kiálítására.!! Kiváncsi lennék arra , mit szólna hozzá , ha én is elkezdeném fumigálni a Művészeti Gimiben
zajló képzést ?? Vérig lenne sértődve , azt hiszem! Pedig biztosan ott is vannak problémák.
Nos , ha valaki ismeri a közelmúlt történéseit tudja ,hogy én szenvedek a legjobban, hogy nincs több anyagi lehetőségem szakmai programra.Most amit ide tudunk hozni az csak
és kizárólag a személyes kapcsolataim révén kerül Pécsre , a pécsi alkotók közül sokan pedig ugyanezen kapcsolatok révén jutnak külföldi, más hazai bemutatkozási lehetőségekhez .
Ezt a dolgot a honlapunkon követni lehet évekre visszamenőleg. Ma lassan ez a fajta szervezés egyre jobban kihalóban van ,az általam felkért partnerintézmények csak az évtizedes küzdelmünk , finanszírozási gondjaink ismeretében , munkánkat elismerve nyújtanak segítő kezet .Mert enélkül bármilyen elgondolás minden pénzbe, sok-sok millióba kerül, melyre pont az előbb említett
Brúnó és mások életműkiállítása volt a jó példa .De hiszen erről beszéltünk már jó néhányszor !
A Pécsi Galéria eddigi munkája egyszerűen ellenőrizhető , hiszen a honlapunk tartalmaz minden lényeges információt , az érdeklődők számára bármikor tudunk részletes információval szolgálni kurátorokról , szakmáról , médiáról , sikerről és persze sikertelenségről is . Ezt amiatt jegyeztem fel ide , mert a nyíltlevelet aláírók közül sokan rég nem voltak a Galériáinkban , még azokon a kiállításainkon sem , amelyek róla-róluk - barátokról -évfolyamtársakról szóltak . Ezt néhány reálisan gondolkodó , az aláírásokat gyűjtők által is megszólított művész a gyűjtőknek fel is rótta , de természetesen ahogy lenni szokott , a bomba mélyen van betelepítve.
És végül : reményünk sincs , hogy emelnék az Önkormányzati támogatásunkat ! Csak a példának okáért , ha most fel kell vennem egy teremőrt , akkor kérvényeznem kell a Polgármestertől ,
majd a Pénzügytől , más fontos személyektől . Nem lehet szó semmilyen létszámbővítésről , minőségi ember azaz múzeumpedagógus , manager , más szakember felvételéről . De ezt ti is tudjátok ,
hiszen régóta meglévő probléma ez .Május 11-én reggel 8 órára újra megyünk a KUBI-ra , hogy az eredeti célunkat , a pécsi művészeti egyesületeket megmentsük s esetleg egy olyan integrációba tudjuk bevonni , amellyel hosszú távon biztosítható lehet a működésük vagy a velünk való együttműködésünk . Ez az eredeti célunk akkor is , ha most ez a fajta akció biztosan árnyékot vet az eredetileg tiszta , szakmai elképzelésre , közös célra , amelyet a Közelítés Művészeti Egyesület vezetőivel szerettünk volna megvalósítani . Hát ennyit a lényegi dolgokról!
Úgy gondoltam ,hogy muszáj reagálnom erre a dologra , hiszen "A szervezők" közülnéhányan a lényegi , a Galéria létét meghatározó dolgokat figyelmen kívül hagyva álltak be a sorba , amelynek így
egy bizonytalan jövő lehet a következménye.
Úgy fejezem be , amelyet nem nem igazán szeretek hangoztatni , de a "LÉT A TÉT"!!
Baráti üdv
Gamus Árpád
U.I.: Ha valaki olyannak is elküldöm , aki a "A szervezők"-kel tart elnézést kérek ! Nem várom el a visszajelzést és nem kell arcot mutatni , véleményt formálni !
Úgy gondolom szükséges volt az információt eljuttatni hozzátok , mert sokan lennének , akik későn -később tudnák meg a történteket .
a debrecenieké
A levélben példaként felhozott Kodály Központté/Szimfonikusoké kb. 650 millió plusz még az épület fenntartásához biztosított pénz, ami éves szinten milliárdos tételt jelent !!!
Nem beszélve a Zsolnay Örökség Kht .-be átmentett EKF Menedzsment 2011-es költségeiről ! Érdekes arány ,nem ??!!??Ez mintha kicsit hiányozna a gondolataikból. Vagy az ismeret hiányzik ???
Ha bárkinek szándékában áll a képzőművészet jelen hazai helyzetével megismerkedni tudok adni néhány nevet adni , akik reális tájékoztatást adnak
intézményeik helyzetéről , lehetőségeiről , gazdasági és szakmai ellehetetlenségéről , legyen az pesti vagy más vidéki intézmény.
Akik "A szervezők"-höz tartoznak - tudomásom szerint - azok közül sokan velem szemben sajnos nem azt az arcukat mutatják , amely valóban hozzájuk tartozik
Néhányuk (Pl.: Gyenis Tibi, Fejős Miki , mások , mint Maurer Dóra !!! ) bizony meglepetést szerzett , néhány (Patartics ) nem ! De azért elgondolkoztató a dolog.
Miközben mi azért keressük a várossal a kapcsolatot , hogy megmenthessük a művészeti egyesületeket (PBMT, Közelítés) , akkor akik ott ültek s természetesen mélyen hallgattak
"A szervezők" közül a Kulturális Bizottsággal való konzultációnk idején , ahogy most kiderült , már ásták a gödröt egy igazán fontos ügynek ,a pécsi Képző - és Iparművészet megmentésének .
Ez a fajta áskálódás sajnos nagyon divat lett .
A két levél persze nem késztetett volna ennek a levélnek a megírására annak ellenére , hogy eléggé meglepett , hogy a cél érdekében "A szervezők" milyen módszereket használnak .
De az , hogy az egyetem diákjait küldik ki az utcára aláírást gyűjteni , úgy hogy a gyűjtést konkrétan végzők el sem tudják mondani mire -miért -ki ellen gyűjtik az aláírást , hát bizony
kiverte a biztosítékot . Kíváncsi lennék igazából ki gerjeszti ezt az akciót ??!! Mi a célja ?? Talán pozícióba akar kerülni ?? De ennek ez a módja??
"A szervezők" kacifántos nyelven megfogalmazott írásai persze sok igazságot tartalmaznak , a probléma nem ismeretlen előttünk sem .
De ez a fajta aláírásgyűjtős beterjesztés oda vezethet , hogy nem tudunk egységesen fellépni semmiért és senkiért , s odavezethet , hogy a ZsÖK Kht .
ráteszi a kezét az új Galériára , ahogy már jónéhányszor kijelentették. Aztán majd természetesen megfelelő anyagiakkal megtámogatva kijelenthetik , hogy
lám-lám dilettánsok hada dolgozott eddig itt. Mindjárt lesz dolga az ifjú titánoknak azaz mi adjuk a kezükbe a lehetőséget!!!! Lesz majd fogadás ,bál, konferencia ,
tánc és látványos program ezerszámra , mely bevételt hoz majd és okosan lehet nyilatkozni a kihasználtságról , a bevételek nagyságáról.
Véleményem szerint ezt az évet tervezett néhány kiállítással ( mint például :„AZ EURÓPAI ISKOLÁTÓL NAPJAINKIG”, BTM. Fővárosi Képtára ( Budapest ) , MULASICS László (1954-2001)
festőművész emlékkiállítása és a HOPP-HALÁSZ Károly (Paks) Munkácsy-díjasképzőművész életmű kiállítása ) a közönség odaszoktatásával kell végig vinni , majd a
2012-es programokat szeptember hónapban igényességgel és szakmaisággal , valamint komoly , kiszámítható anyagiakkal kell megtervezni. Ez eddig sem volt
másképp, sőt a KUBI-n és a ZSÖK-kel is így tárgyaltunk, leírtuk, elmondtuk .
Fontos feltétel az is , hogy a Zsolnay negyedben most még folyó munkálatok miatt a terület nem él , még akkor sem , ha a Gyugyi -gyűjteménybe néhány ezer látogató bejut .
Bejut , de az a közönség nem a kortárs képzőművészetre kiváncsi , sőt a csoportokat vezető -invitáló személyek sem .A közönség akkor fog csak egyfajta automatizmussal működni ,
a belvároshoz hasonlóan betérni a galéria kiállításaira , ha a helyszín rendezett lesz , ha szabadon járhat kelhet ,ha nem irányítja el máshova senki , ha a Bóbita , a Csodák Palotája
és a Gyugyi gyűjtemény között átjárható lesz a helyszín valamint működni fog a presszó kerthelyisége is.
E szervezkedés egyik kitalálója és fő szervezője Gellér B. István , aki , amikor rákérdeztem azt mondta , természetesen nem ellenem megy a dolog !!Mégis másról nem szól a levél ,
mint a Zsolnay Galéria vezetőjére kiírandó pályázatról , kuratóriumról , együttműködésről , múzeumpedagógiáról, stb.Csak annyit erről ,hogy az elmúlt évtizedben a Brúnó nem hozott
egyetlen egy osztályt egyik kiállításunkra sem , kizárólag az ő saját 2010.évvégi kiálítására.!! Kiváncsi lennék arra , mit szólna hozzá , ha én is elkezdeném fumigálni a Művészeti Gimiben
zajló képzést ?? Vérig lenne sértődve , azt hiszem! Pedig biztosan ott is vannak problémák.
Nos , ha valaki ismeri a közelmúlt történéseit tudja ,hogy én szenvedek a legjobban, hogy nincs több anyagi lehetőségem szakmai programra.Most amit ide tudunk hozni az csak
és kizárólag a személyes kapcsolataim révén kerül Pécsre , a pécsi alkotók közül sokan pedig ugyanezen kapcsolatok révén jutnak külföldi, más hazai bemutatkozási lehetőségekhez .
Ezt a dolgot a honlapunkon követni lehet évekre visszamenőleg. Ma lassan ez a fajta szervezés egyre jobban kihalóban van ,az általam felkért partnerintézmények csak az évtizedes küzdelmünk , finanszírozási gondjaink ismeretében , munkánkat elismerve nyújtanak segítő kezet .Mert enélkül bármilyen elgondolás minden pénzbe, sok-sok millióba kerül, melyre pont az előbb említett
Brúnó és mások életműkiállítása volt a jó példa .De hiszen erről beszéltünk már jó néhányszor !
A Pécsi Galéria eddigi munkája egyszerűen ellenőrizhető , hiszen a honlapunk tartalmaz minden lényeges információt , az érdeklődők számára bármikor tudunk részletes információval szolgálni kurátorokról , szakmáról , médiáról , sikerről és persze sikertelenségről is . Ezt amiatt jegyeztem fel ide , mert a nyíltlevelet aláírók közül sokan rég nem voltak a Galériáinkban , még azokon a kiállításainkon sem , amelyek róla-róluk - barátokról -évfolyamtársakról szóltak . Ezt néhány reálisan gondolkodó , az aláírásokat gyűjtők által is megszólított művész a gyűjtőknek fel is rótta , de természetesen ahogy lenni szokott , a bomba mélyen van betelepítve.
És végül : reményünk sincs , hogy emelnék az Önkormányzati támogatásunkat ! Csak a példának okáért , ha most fel kell vennem egy teremőrt , akkor kérvényeznem kell a Polgármestertől ,
majd a Pénzügytől , más fontos személyektől . Nem lehet szó semmilyen létszámbővítésről , minőségi ember azaz múzeumpedagógus , manager , más szakember felvételéről . De ezt ti is tudjátok ,
hiszen régóta meglévő probléma ez .Május 11-én reggel 8 órára újra megyünk a KUBI-ra , hogy az eredeti célunkat , a pécsi művészeti egyesületeket megmentsük s esetleg egy olyan integrációba tudjuk bevonni , amellyel hosszú távon biztosítható lehet a működésük vagy a velünk való együttműködésünk . Ez az eredeti célunk akkor is , ha most ez a fajta akció biztosan árnyékot vet az eredetileg tiszta , szakmai elképzelésre , közös célra , amelyet a Közelítés Művészeti Egyesület vezetőivel szerettünk volna megvalósítani . Hát ennyit a lényegi dolgokról!
Úgy gondoltam ,hogy muszáj reagálnom erre a dologra , hiszen "A szervezők" közülnéhányan a lényegi , a Galéria létét meghatározó dolgokat figyelmen kívül hagyva álltak be a sorba , amelynek így
egy bizonytalan jövő lehet a következménye.
Úgy fejezem be , amelyet nem nem igazán szeretek hangoztatni , de a "LÉT A TÉT"!!
Baráti üdv
Gamus Árpád
U.I.: Ha valaki olyannak is elküldöm , aki a "A szervezők"-kel tart elnézést kérek ! Nem várom el a visszajelzést és nem kell arcot mutatni , véleményt formálni !
Úgy gondolom szükséges volt az információt eljuttatni hozzátok , mert sokan lennének , akik későn -később tudnák meg a történteket .
Szerintem a Pécsi Galéria és a debreceni Modem költségvetési különbsége nagyjából tükrözi a két intézmény kvalitásbéli különbségét. Nem teljesen értem, hogy bizonyos művészek, galeristák és kultúrmenedzserek, miért az önkormányzattól és egyáltalán az államtól várják az anyagi forrásokat, amikor a műalkotás és a kultúra általában az egyik legjobb exportcikk lehetne.
VálaszTörlés